هوش مصنوعی و چالش های آن در آینده

23 شهريور ۱۴۰۱

هوش مصنوعی و چالش های آن در آینده

هوش‌ مصنوعی این روزها نقش بسیار زیادی در زندگی ما دارد. به طوری که بیشتر از ۹۰ درصد زندگی ما این روزها با هوش‌ غیر واقعی می گذرد؛ مثل تلفن همراهی که بیشتر روز دست ما است، فضای مجازی یا همین اپلیکیشن ها، سایت ها، نرم افزارها و انواع ماشین های الکترونیکی که هر روز داریم با آن ها کار می کنیم؛ همه این موارد جزء هوش‌ غیر واقعی هستند که بیشتر روز ما با آن ها می گذرد. تمام موارد بالا فقط کمی از طیف گسترده و وسیع هوش‌ مصنوعی است؛ اما برای نوشتن و طراحی این موارد هم نیاز به برنامه نویس حرفه ای دارید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما همراه باشید.

تاریخچه هوش‌ مصنوعی
تاریخچه هوش‌ مصنوعی

اولین زمزمه ها راجع به هوش مصنوعی، پس از این که فلسفه دان و ریاضی دانانی نظیر جرج برول اقدام به ارائه نظریه‌هایی در مورد منطق نمودند، مطرح شد. با اختراع رایانه های الکترونیکی در سال ۱۹۴۳، هوش مصنوعی دانشمندان را به چالشی بزرگ فراخواند. با وجود مخالفت گروهی از دانشمندان و مبتکرین نسبت به هوش مصنوعی، که با تردید به کار آن می نگریستند، در زمان کوتاهی دانشمندان موفق به ساخت ماشین های شطرنج باز و دیگر سامانه های هوشمند شدند.

حوزه پژوهش درباره هوش غیر واقعی در کالج دارتموث، در سال ۱۹۵۶ انجام می شد. نام هوش غیر واقعی در سال ۱۹۶۵ میلادی به عنوان یک دانش جدید ابداع شد. اصطلاح هوش‌ مصنوعی برای اولین بار توسط جان مک‌کارتی، که از آن به‌عنوان پدر علم و دانش تولید ماشین‌های هوشمند یاد می‌شود، استفاده شد. او مخترع یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی هوش‌ غیر واقعی به نام لیسپ است.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره هوش مصنوعی، کاربردها و تاریخچه آن به زبان ساده

تعریف کامل هوش‌ غیرواقعی

باید گفت که هنوز تعریف دقیقی برای هوش‌ غیر واقعی در دست نیست. در واقع می توان دانشمندانی را سراغ گرفت که تمام دوران زندگی خود را صرف این موضوع کرده اند، اما اگر از آن ها بپرسیم که هوش‌ غیر واقعی دقیقاً چیست جواب های زیر را می دهند.

سامانه‌هایی که به‌طور منطقی فکر می‌کنند

سامانه‌هایی که به‌طور منطقی عمل می‌کنند

سامانه‌‌هایی که مانند انسان فکر می‌کنند

سامانه‌‌هایی که مانند انسان عمل می‌کنند

اما به طور کلی، طبق سال ها تحقیق و پژوهش دانشمندان، می توان هوش مصنوعی را این گونه تعریف کرد. «هوش‌مصنوعی عبارت است از مطالعه این که چگونه رایانه‌ها را می‌توان وادار به کارهایی کرد که در حال حاضر انسان‌ها آن‌ها را صحیح یا بهتر انجام می‌دهند. هوش مصنوعی به هوشی که یک ماشین از خود نشان می‌دهد یا به دانشی که کامپیوتر سعی در انجام آن دارد گفته می‌شود.»

کاربردهای هوش‌ مصنوعی

کاربردهای هوش‌ مصنوعی

شاید برای خیلی ها سوال باشد که کاربرد هوش‌ غیر واقعی چیست؟ هوش‌ غیر واقعی کاربرد های متنوعی دارد. تعدادی از مهمترین کاربردهای هوش‌ غیر واقعی شامل استفاده  از پهپادها و اتومبیل‌ها، تشخیص‌های پزشکی، خلق آثار هنری، اثبات قضیه‌های ریاضی، انجام بازی‌های فکری، تعیین هویت تصاویر ذخیره انرژی، جستجوگرهای اینترنتی، تهیه قراردادها و پیش‌بینی آرای قضایی، می شود. هوش‌ غیر واقعی در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام و فیس بوک، برای تشخیص هرزنامه و انتشار محتوای مجرمانه و مواردی از این قبلی نیز، به کار گرفته شده است.

بیشتر بخوانید: آموزش کامل ساخت ربات تلگرام با پایتون

نمونه های هوش‌ غیر واقعی

یادگیری عمیق از مفاهیم داده شده از دل یادگیری ماشین است. شبکه‌های عصبی در چنین سبکی از یادگیری به شبکه‌هایی گسترده توسعه می‌یابند. در یادگیری عمیق، هر لایه توانایی بررسی و پردازش داده‌های بسیار عظیم و عمیقی را دارند. یادگیری عمیق، موجب می شود تا کامپیوترهای امروزی به توانایی‌های بی نظیری دست پیدا کنند. پردازش تکاملی یکی از حوزه های هوش مصنوعی است. چنین رویکردی موجب توسعه هوش مصنوعی می شود. سیستم های خبره یکی از مفاهیم گسترده هوش غیر واقعی هستند. این سیستم‌ها با قوانینی برنامه‌ریزی می‌شوند که امکان تصمیم‌گیری را به آن‌ها می‌دهد. این رویکرد، رفتار ذهن انسان را در حوزه‌ای خاص، شبیه‌سازی می‌کند. از نمونه‌های سیستم خبره می‌توان به خلبان خودکار در هواپیما اشاره کرد.

انواع هوش مصنوعی

انواع هوش مصنوعی

هوش مصنوعی به دو نوع محدود و مصنوعی تقسیم می شود که در ادامه آن ها را بررسی می کنیم.

  • هوش مصنوعی محدود

هوش مصنوعی محدود همان چیزی است که امروزه در کامپیوتر ها مشاهده می کنیم. چنین نوعی از هوشمندی در صدا، زبان و دستیار های مجازی دیده می شود. از کاربردهای دیگر هوش غیر واقعی محدود می‌توان به سیستم‌های شناسایی بصری در خودروها و موتورهای پیشنهاد محصول در خرده‌ فروشی‌ها اشاره کرد. چنین سیستم‌های هوشمندی برخلاف انسان‌ها، توانایی یادگیری انجام وظایف محدودی را دارند و به‌ همین دلیل،‌ محدود نامیده می‌شوند.

  • هوش مصنوعی عمومی

هوش مصنوعی عمومی تفاوت های زیادی با نوع محدود دارند. این نوع می‌تواند رفتارهایی بسیار شبیه به انسان را نشان دهد. در واقع هوش عمومی، انعطاف‌پذیری بیشتری دارد و امکان یادگیری مهارت برای انجام وظایف بسیار متنوع تری را دارد. هر فعالیتی مثل منظم کردن فایل‌های مدیران تا حتی نتیجه‌گیری از تجربه‌های کسب‌شده، توسط یک هوش عمومی مصنوعی انجام می شود.

بیشتر بخوانید: آشنایی با زبان برنامه‌نویسی پایتون


فاکتور های کلیدی هوش غیرواقعی

هوش مصنوعی امروزه مفاهیم و تعاریف زیر مجموعه ای گسترده و وسیعی دارد. مفاهیم کلیدی زیر نشان می دهد که این هوش در سال ۲۰۲۰ به سطحی قابل توجه از پیچیدگی رسیده و هیچ گاه ثابت نمی‌ماند.

  • فرایند های پردازش بازگشتی یا همان پردازش خطی
  • اطلاعات در فرایند ها به صورت جامع
  • دسته بندی بخش های اصلی در فرایندهای هوش غیرواقعی
  • گراف اطلاعات
  • هوشمندی به صورت نقطه ای
  • سیستم اکنون سطحی

هوش‌مصنوعی در پزشکی

هوش مصنوعی در پزشکی

یکی از حوزه های مهمی که هوش مصنوعی در آن کاربردی و ضروری است، علم پزشکی می باشد. امروزه ماشین های هوشمند مثل دستگاه های رادیولوژی، سونوگرافی و غیره، در کنار پزشکان برای تشخیص بیماری کمک می کنند. در داروسازی هم می توان با هوش‌مصنوعی مولکول های پیچیده تر را برای کشف دارو استفاده کرد. برنامه های بسیار گسترده و متعددی در جهان اجرا شده تا تاثیر و کاربرد هوش مصنوعی را در علم پزشکی اجرا کردند. هوش مصنوعی دیپ‌ مایند، در سرویس سلامت بریتانیا در بخش بیماری های سر و گردن استفاده می شود.

آینده هوش مصنوعی و تاثیر آن بر جهان

با توجه به پیشرفت وحشتناک بشر به سمت تکنولوژی، ربات هایی ساخته شده که قابلیت فعالیت خودکار، درک و حرکت دارند. هوش مصنوعی یکی از فناوری های متعدد مورد استفاده در ربات‌ها محسوب می‌شود. جهان امروز در لبه‌‌ی پرش به مرحله‌ای جدید از تکنولوژی قرار دارد. شبکه‌های عصبی امروزی توانایی ساخت تصاویر واقعی را دارند و با کیفیت بالا، صدای افراد را شبیه‌سازی می‌کنند. البته چنین پیشرفت‌هایی، نگرانی هایی هم به همراه داشته است.

آیا هوش مصنوعی بشر را نابود می کند؟

آیا هوش مصنوعی بشر را نابود می کند؟

اگر بخواهیم جواب این سوال را بدهیم به طور قطع نمی توان چیزی گفت. به هر حال با توجه به پیشرفت سیستم های هوش مصنوعی نگرانی ها بیشتر شده است. مدیر عامل تسلا و اسپیس ایکس،‌ ایلان ماسک، هوش مصنوعی را تهدیدی بنیادی برای موجودیت تمدن بشری می‌داند. او در مسیر تلاش‌هایش برای افزایش نظارت بر تحقیقات هوش مصنوعی و کاهش اثرات مضر آن، شرکت تحقیقاتی OpenAI را راه‌اندازی کرد. استیون هاوکینگ نیز درباره‌ی تهدیدهای هوش مصنوعی هشدار داده بود. او اعتقاد داشت وقتی هوش مصنوعی حرفه‌ای و پیشرفته توسعه داده شود، با سرعت زیادی انسان را نابود می کند.


آیا هوش مصنوعی موجب بیکاری ما می شود؟

یکی از مهم ترین نگرانی های بشر درباره هوش مصنوعی، بیکاری است. اگرچه هوش غیر واقعی به طور کامل جایگزین اشتغال انسانی نمی شود اما هوش غیر واقعی قدرت جایگزینی بیشتری نسبت به انسان ها دارد. اندرو انجی می گوید انسان در روزمره کارهای ساده ای انجام می دهند اما هوش غیر واقعی به راحتی آن کار ها را جایگزین می کند.  موسسه Future of Humanity، نظرسنجی قابل توجهی با حضور صدها متخصص انجام داده که دستاوردهای هوش مصنوعی و توانایی‌هایش را در آینده جویا شده است.

هوش غیر واقعی تکنولوژی تازه ای نیست و حدود نیم قرن در کنار ما بوده است. این تکنولوژی در آینده از بین نمی‌رود و حتی پیشرفت هم می کند. اما آیا این اتفاق خوشایند است یا ترسناک؟ شاید برای افرادی که با تکنولوژی بیگانه اند این اتفاق ترسناک باشد اما برای برنامه نویسان، تنها یک آینده ی رویایی است. برای آموزش رایگان زبان پایتون، از پرکاربردترین زبان های برنامه نویسی در هوش مصنوعی، به دوره های کدیاد مراجعه کنید.

محبوب ترین مقالات